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Luc de Brabandere (Autre)
EAN : 9782416000959
166 pages
Eyrolles (07/01/2021)
3.69/5   8 notes
Résumé :
Un argument fallacieux, autrement appelé « sophisme » dans la tradition aristotélicienne, est un argument truqué volontairement pour induire l'autre en erreur. Il donne l'apparence d'un raisonnement correct, il a un côté éblouissant, mais l'argumentation y est falsifiée, viciée ou piégée.Fake news, novlangue politique et managériale... les arguments fallacieux reviennent aujourd'hui en force car avec Internet, les sophistes disposent d'une arme de persuasion massive... >Voir plus
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Critiques, Analyses et Avis (2) Ajouter une critique
Ce petit traité de philosophie qui traite de l'argumentation est accessible à tout lecteur curieux car comme le dit l'auteur , son métier est la vulgarisation. Si le livre commence par définir ce qu'est l'argumentation , la théorie est très vite illustrée par des exemples concrets, non dénués d'humour .
Ceux-ci nous permettent de découvrir combien souvent nous utilisons des arguments fallacieux ou "sophismes " Voyons par exemple l'expression usuelle :" C' est l'exception qui confirme la règle "Or "une exception ne peut jamais être la preuve d'une règle " comme expliqué dans le chapitre 3 dont le titre "Quand la logique s'emmêle" est déjà plein de promesses
Mais l'intérêt principal du livre est de nous donner des pistes pour débusquer ces mauvais arguments et s'en protéger quand ils sont utilisés contre nous .Or dans le monde d'internet, ils sont légion .
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Ciel donc, ce petit bouquin d'apparence anodine ne serait-il pas justement l'exemple de ce qu'il dénonce ?

Après une première partie plutôt rigoureuse dans laquelle l'auteur liste différentes embrouilles et sophismes suivie d'outils permettant de les détecter, voilà qu'il s'en prend à l'Internet.

Mais là, hélas, la même rigueur n'est plus de mise et les prémisses ne sont plus aussi clairement établies, les faits semblent se mélanger aux opinions pour philosopher sans trop se tracasser de sourcer ou de citer
Lien : https://www.noid.ch/petite-p..
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Citations et extraits (1) Ajouter une citation
Quand on ne sait plus très bien quoi penser, c’est le moment de se rappeler comment il faut penser.
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Videos de Luc De Brabandere (4) Voir plusAjouter une vidéo
Vidéo de Luc De Brabandere
Nicole de Brabandere (PhD, University of Arts, Linz) is an associate researcher at McGill University, Canada, and collaborator member at Hexagram. She is the editor of the forthcoming volume: Media, Practice and Theory: tracking emergent thresholds of experience, a collection of 10 chapters around concepts and practices of corporeality, articulation, and media, to be published by Vernon Press in spring, 2022. De Brabandere's PhD thesis was awarded the “Research Excellence Award” by the Austrian Federal Ministry of Education, Science and Research, an award which is given to the forty top doctoral dissertations in all of Austria, from all disciplines. De Brabandere has published numerous peer-reviewed articles on topics such as affect, creative practice, collaboration and media studies, and has presented talks, workshops and exhibitions in these topics at public and private venues internationally. In 2021 De Brabandere presented the short paper “Machine-Generated Portraits as Impersonal Gestures” for the International Symposium on Electronic Art (ISEA): Why Sentience? in 2021. The findings presented in this talk will be published in the experimental text “Co-composing the Perceptible across Affective, Painterly and Computational Generativities” for the special issue: Algo-rhythms, Kunstlicht Journal, Amsterdam, spring 2022.
Conference : Does painting machine-generated images open a spacetime of corporeal co-composition between humans and machines?
Friday 6 may 2022, 16h - 16h45 — Amphi orange
This talk presents findings detailing the emergent perceptibility of images created by the Generative Adversarial Network (GAN) of the website ThisPersonDoesNotExist.com. The machine-generated images sometimes achieve the photographic likeness of a person, but also make visible computational patterns that propose alternate organizations of form and ground, surface and substance, materiality and immateriality. What's more, images that initially appear to be objects signifying the real, upon close examination, have no single referential origin but are rather organized in strange configurations that traverse the photographic and computational. Through the careful study afforded by the process of painting these images, the appearance of referential figuration belies alternate generativities, where, for example, the appearance of depth-of-field or over-exposure is revealed as the substance of hair or cloth. While GAN renderings are generated in milliseconds, painting them offers an expanded temporality with which to engage their heterogeneous and transversal constitution. This in turn reconfigures the sense of facticity (and corresponding affects pitting subjects against objects) conjured by the photographic instant. The findings presented in this talk thus signal openings to engage and develop a felt sense of co-composition with the machine-generated image that traverses the human and machine.
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