humanitas (01/01/2010)
„Formarea mea, potrivit limbajului curent, este legată de cărţi, de experienţe şi de oameni. Sensul global pe care îl dau existenţei mele este acesta: există un sens. Cărţile care mi-au vorbit mi-au vorbit pentru că adresau în mine o parte care avea nevoie de ele pentru a se manifesta. Experienţele pe care le-am trăit mi-au fost revelate pentru a declanşa în mine acele orizonturi care altminteri, dac&#... >Voir plus
Que lire après Zbor în bătaia săgeţiiVoir plus
Le plus remarquable essayiste de la génération des années 1980 en Roumanie a une formation universitaire scientifique (études de physique avec la spécialité « optique, spectroscopie, lasers et plasma ») comme le poète Ion Barbu (mathématicien) et cela se ressent dans son style empreint de la plus grande rigueur discursive. Il n'a rien publié avant la révolution de 1989.

Le Zbor în bătaia săgeţii [Vol dans le tir de la flèche] porte le sous-titre de « eseu asupra formării » (essai sur la formation [spirituelle]). Il s'agit d'une sorte d'autobiographie qui offre aux lecteurs avertis une bonne définition de la « résistance [au communisme] par la culture », qui fut au final une forme de dissidence politique. Ici le disciple coïncide avec le maître, car il s'agit d'une formation en autodidacte (Patapievici évoque un cercle d'amis qui se réunissaient pour débattre de leurs lectures et écouter de la musique, voir des films), d'où le sens du titre.

Il faut voler vite pour devenir la cible de la flèche qu'on a lancée soi-même. Toute formation en solitaire est soumise à la tautologie de commande et de la soumission à celle-ci comme le suggère l'éditeur Gabriel Liiceanu (cf. Apel către lichele).
Un livre à mettre entre les mains de tous les adolescents, car il parle de la formation par les livres et par les "bonnes" rencontres. C'est un excellent essai autobiographique sur la formation: l'auteur parle avec bonheur de ses années d'enfance avec leur lot de jeux, de lectures privilégiées (livres, B.D.), de conversations édifiantes... Ce livre, bien écrit, parlera à tout lecteur curieux, bienveillant, persévérant. Je le recommande chaleureusement.

Nu ştiu cum şi-au păstrat alţii integritatea sub comunism, dar eu m-am salvat prin prieteni. De când mă ştiu am fost înconjurat de ceea ce aş putea numi, cu oarecare pompă, prieteni de idei. Astfel viaţa mea intelectuală, înainte de 1989, nu a avut nici o legătură cu şcoala, facultatea sau spaţiul public, ci s-a desfăşurat exclusiv în cercul meu de prieteni.
Din 1986, împreună cu Dragoş Marinescu, Dan Waniek şi Dima Bicleanu (venit mai târziu), am organizat la mine acasă, în Moşilor, seminarii lunare, cu teme fixate dinainte, care au durat doi ani şi jumătate şi, din punctul nostru de vedere, au reprezentat apogeul a ceea ce se putea face mai bun şi mai profesionist sub comu nism, în formula dată.
Undeva am citit că, pe măsură ce vârsta îl năruia, Generalul de Gaulle se simţea tot mai apropiat de natură. La fel se întâmplă şi cu mine, acum. Neclaritatea gândirii trece în nesiguranţa vieţii, şi ambele eşuează în neizbăvirea a ceea ce mystul numea destin cucerit. Dar îl asumasem eu oare? Ceea ce învăţam, uitam. Ceea ce iubisem, pierdeam.
Libertatea mea, în cercul de prieteni pe care i-am avut, a fost deplină şi, cu siguranţă, aceasta a fost adevărata mea viaţă, cea despre care voi mărturisi
la Judecata de Apoi şi pentru care sunt recunoscător tuturor celor care m-au iubit.
Trebuie să adaug că modul în care dezbăteam noi cărţile citite era mult mai serios şi mai aplicat decât modul în care,la simpozioanele ştiinţifice la care am participat, erau discutate articolele susţinute în secţiuni.