Editura Semne (01/01/2009)
Nu există altă carte care să fi iscat atâtea pasiuni contrare, întinse de la ditirambi la negare absolută, ca Istoria literaturii române de azi pe mânie de Marian Popa. A produs deja contrarietate titlul, care parafrazează pe acela al unor lucrări standard de acest tip, pe de altă parte definind o epocă totalizată, deopotrivă dogmatică şi labilă, precum şi corelaţiile provizorii publice ş... >Voir plus
Que lire après Istoria literaturii române de azi pe mâine (2 volume)Voir plus
Sorte de Who's who perfectible, mais qui demeure un ouvrage de référence de par son ampleur et même pour son ton tant décrié en Roumanie, voire aussi de par l'absence réelle hiérarchisation du matériau documentaire.

Concrètement, lui-même [Călin Vlasie] produit un lyrisme qui s'étend de l’humble annotation du quotidien jusqu'à l'édification fictive décidée par la « folie des combinaisons », le nouveau et la performance découlant à la fois de l'engagement aux côtés d'une isotopie fantastique et de science-fiction, quelque peu à la manière d'un [Leonid] Dimov, mais aussi d'un Tolkien ou d'un Michaux, mais aussi de dessins animés à outrance : « Et ils sont venus les /gnomes falerbes physiciens/ chérubins merbiliaires/ Argiens : environ/ 20 000 cosmonautes./ Ils apparurent ainsi dans leurs combinaisons/ aux écailles bleues./ Ils faisaient, comme des vermisseaux aérobies/ la planche dans l'eau. »

Concret, el însuși [Călin Vlasie] produce o lirică extinsă între notația cotidianului umil și edificarea fictivă decisă de „nebunia combinărilor”, noutatea și performanța venind din angajarea toporului fantasy & science-fiction, oarecum în felul lui [Leonid] Dimov, al unor Tolkien și Michaux, dar și a exceselor desenelor animate: „Și au venit/gnomi falerbi fizicieni/cherubini merbileri/argoshieni: aproape/20 de mii de cosmonauți./Așa păreau în costumele lor/ cu solzi azurii./Pluteau ca niște viermișori/ de oxigen în apă”.
(vol II, p. 576)
În sfârşit, autorul este convins că scriind Istoria aceasta şi-a făcut datoria faţă de poporul şi limba sa, a căror soartă ar putea să fi fost programată prin similitudini faţă de aceea a amerindienilor. (vol.I)
Istoria perioadei clar delimitate de 23.8.1944 şi 22.12.1989 este aceea a unei banale ocupaţii malefice particularizată prin justificarea modernă a eliberării benefice. (vol. II)
Utilitatea acestei Istorii ? Autorul ei s-a apucat de scris cu două gânduri. O atare Istorie ar putea preveni în viitor pierderea timpului şi a cumpătului.