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EAN : 9780811203500
824 pages
NEW DIRECTIONS (01/01/1996)
5/5   2 notes
Résumé :
Edition américaine de tous les Cantos (I à 117) d'Ezra Pound, sans notes explicatives ni textuelles, à quelques notes et fragments près en fin de volume.
Que lire après The cantos of Ezra PoundVoir plus
Citations et extraits (9) Voir plus Ajouter une citation
O Seigneur, quels imbéciles nous avons tendance à être.
Les faits de la vie que nous ne voyons pas.
Dans les zones de «droits» chacun réside,
Mais dans la vraie vie, il n'y a pas de côtés.

Nous sommes aveuglés par notre sens des «droits»
qui justifie nos combats meurtriers
Quelle fin il devrait être évident de voir
Avec une gauche debout; c'est moi.

Dans quel but? Nous devons nous demander «pourquoi?»
Quand nous sommes seuls, qui entendra notre cri?
Seuls, nous ne pouvons pas nous sentir vivants.
Ensemble, nous survivrons.

Notre «Mère» Dieu sait que les «droits» sont faux
mais ne peuvent pas modifier notre chanson.
Ensemble, nous devons changer notre air.
Ou «Elle» y mettra fin très bientôt.

***

Il y aura un doute que nous pouvons changer
Parce que nos «notes» ont une telle gamme;
Bien que l'harmonie puisse sembler un rêve, cela semble être
dans notre nature.

Nos corps, nos esprits sont tous les mêmes
Par définition de chaque nom.
Notre esprit nous laisse quelque peu bouleversés.
Nous sommes en réaction au vide .

***

Nos corps ont trois côtés égaux
qui s'intègrent là où réside la vie.
Ce sont la capacité physique,
nos connaissances et notre activité. sept

Nos esprits ont aussi trois côtés égaux
qui s'intègrent là où réside la vie.
Ils sont la capacité de notre esprit,
nos connaissances et notre activité.

En ce qui concerne chaque corps / esprit,
nous trouverons les tailles de la structure
uniques, mais ce sont des
formes jointes à l' identique avec des côtés égaux de trois. 9

Notre esprit est de la vie sa lumière.
Il peut être allumé de faible à clair.
Avec corps / esprit, il fait trois côtés,
la «pyramide» où réside la vie. dix

***

Sa base est notre réaction au
vide, ce que nous faisons tous.
Le vide que nous ne pouvons pas nier
Nous trouvons en demandant «pourquoi suis-je?»

La loi de la nature humaine dit que
nous pouvons réagir de différentes manières;
Mais un seul nous permettra d'être
notre individualité.

***

Les réactions sont tous des mélanges de trois.
Le premier trouvé en biologie
est «l'idéal» de la route de la nature.
En général, il atteint

Aux limites de la capacité,
Aux autres dont nous avons besoin, pour être,
Et pour une barre stabilisatrice
Nous atteignons également le Dieu de la Nature.

Cette activité naturelle
est dure; mais vivre cela peut être
la seule façon de ressentir les
«récompenses» innées qui rendent la vie réelle.

C'est difficile car il n'y a pas de «lumière» écrite,
juste la foi et l'espoir que c'est juste.
Ensuite, il y a la responsabilité envers les
autres, le Dieu de la nature et «moi».

Et nous avons besoin de sensibilité
à l'esprit de la nature et même
à celui des autres et aux nôtres.
Ensuite, il y a l'attention que nous devons perfectionner.

Face à ce que nous ne pouvons pas voir,
Le courage que nous devons avoir, pour être.
Puisque pour la fin de la vie, nous devons nous attendre
nous-mêmes, nous devons nous motiver.

C'est le plus difficile des trois;
Mais alors il y aura des récompenses idéales.
Le premier est notre esprit qui brille.
Nous alimentons avec le «droit» «idéal».

Nous sentirons le contrôle, nous sentirons aussi
nos «cordes» sans nœud, idéalement tendues.
Frustration, rythme et urgence
Chacun à son optimum sera. 20

Notre liberté par la limite idéale, l'
accomplissement dans notre vie trouvé, l'
estime de soi, un autre don commun
nous donne à tous un ascenseur égal.

Sécurité et bonheur
Récompense également, réussite idéale.
Alors aussi, en vivant la
foi idéale justifiée, nous nous sentirons.

Parmi les derniers, nous trouverons également
un but, un sens, une tranquillité d'esprit,
un amour sans fin; l'espoir jaillit d'eux.
Récompense à tous, l'idéal apporte.

Des récompenses subjectives peuvent sembler
Le fait est qu'elles ne sont pas un rêve.
Le message idéal qu'ils envoient
est, l'auto-création est la fin.

***

La deuxième façon dont nous pouvons réagir
à la vacuité, le fait manquant,
est d'essayer de combler le vide.
Ainsi, nous pouvons éviter d'y penser.

De cette façon, il peut y en avoir huit
Nous mélangons mais pouvons toujours isoler
Pour parler des mélanges variés
Et voir le message de cette façon envoie.

Le premier des huit à obtenir l'attraction,
religieux / philosophique.
Avec des réponses à la question «Pourquoi?»
En vain pour combler le vide que nous essayons.

Il y a notre essai économique
Pour combler le vide avec des choses que nous achetons.
Peu importe combien nous dépensons,
cet essai avec de l'argent ne se terminera pas.

Dans notre essai romantique, nous trouverons des
notions de soutien qui sont aveugles.
L'amour d'autrui que nous devrions voir
Ne comblera jamais le vide en «moi».

Nous essayons avec tous les faits connus combinés
avec des essais de faits inconnus pour trouver;
La réaction factuelle
échouera cependant quoi que nous sachions.

Le vide que nous essayons aussi de combler
Avec la famille mais ne le fera jamais.
Indépendamment de la famille
Le vide sera toujours.

Si professionnel nous choisissons,
La lutte pour combler le vide que nous perdrons.
Carrières et emplois dont nous pensons avoir besoin
Pour combler le vide ne réussira pas.

Nos tentatives pour gagner la prééminence,
Une autre de nos tentatives
pour combler le vide, échouera également
Indépendamment des pics que nous escaladons.

Le huitième, l'anesthésie essaie de
combler le vide n'est pas une réponse.
Ni l'alcool, ni les drogues, ni le sexe,
ni aucun autre n'a d'effets.

Cependant, ils sont recombinés
Il n'y a qu'une seule façon de les définir.
Les revendications sont contre l'idéal,
et les punitions sont ce que nous ressentons. 35

Les punitions sont négatives.
Des récompenses que l'idéal donne,
sauf celles à leur optimum
Ces trois sont à leur maximum.

Activité qui tente de combler
Le vide est appelé contre nature.
Bien que des mélanges de manières puissent être définis
Des moyens exclusifs que nous ne trouverons pas

En tant qu'activité autonome.
Si nous essayions exclusivement
Le message qui de cette manière enverrait
Est, l'autodestruction est la fin. 38

***

La dernière réaction de trois
est simplement l'inactivité.
Non naturel et abandon
Il laisse une «tasse» claire et vide.

Pas même contre l'idéal,
c'est juste l'absence de ce qui est réel.
Le message passif qu'il enverrait
est, l'autodestruction est la fin.
***

Lorsque vous faites des mélanges avec deux des trois
One, l'idéal doit clairement être
Pour son activité, et pourquoi?
Sans un peu de naturel, nous mourons.

Les réactions que nous mélangeons font une somme
contenue sur un continuum.
Le point médian est l'idéal, de
gauche à droite les mélanges sont moins réels.

Les décrire est simplifié
En nous concentrant sur le côté
Nous essayons de combler le vide. Nous pouvons
Car abandonner ne scanne tout simplement pas.

En sortant de l'idéal
Des balayages successifs de mélanges révèlent
comment leurs définitions changent d'un
point à l'autre le long de la plage.

Notre activité naturelle
est diminuée de, il est prévu de voir,
Chaque augmentation de nos tentatives de combler
Le vide qui en fin de compte

Diminuez notre dynamisme auto-créatif
Essentiel pour nous garder en vie.
Avec sa diminution, nous ressentons une
destruction accrue avec moins de réel.

Une autre façon dont nos mélanges peuvent être.
Tout au long de la gamme, nous voyons clairement le
déclin des récompenses qui complète
les punitions croissantes et variées.

Entre les fins idéales et irréelles
Les essais que nous ajoutons à tous nos mélanges
Commencez par aucun, augmentez à huit
Jusqu'à ce qu'au milieu, mélangez leur poids

Tous égalent l'idéal diminué.
Continuer vers l'irréel
Nos essais diminuent de huit à un
Avec tout le poids; l'idéal n'en est pas.

Certains aspects vus à chaque extrémité
N'envoyez pas de message insensé.
Leur examen révélera maintenant à
quel point ils sont irréels et idéaux.

Le Dieu de la Nature est idéal,
Quand "tendre la main ..." ce Dieu nous ressentirons.
Dieu n'est pas dans le fil religieux.
Quand dedans, le Dieu de la nature est mort.

Au Dieu de la Nature, nous tendons la main
Aux actes idéaux qui remplissent notre «coupe».
Nous tendons la main, mais nous sommes agacés
Les dieux religieux ne peuvent pas combler le vide.

Nous mélangons certains de ces deux et obtenons des
réactions qui composent un ensemble.
À quelle distance nous sommes de l'idéal
Décide de la part de chacun que nous ressentons.

Les faits idéaux sont ceux que nous saisissons
Élargir nos capacités.
Lorsqu'ils sont réunis, juste le vide à combler
Les faits ne sont alors pas naturels.

Vu sur toute la gamme,
Des faits dont nous avons besoin pour vivre le changement
À ceux dont on peut dire
Tous les faits qui nous laissent morts.

La vie idéale que notre amour génère.
Dans la vie, c'est tout ce que prend l'amour irréel.
Cela essayait de combler le vide.
Nous laisserons cette partie de notre vie détruite.

Le dernier aspect à clarifier
concerne les «droits» qui nous sont chers.
Parce qu'ils provoquent tant de combats.
Il est insensé que nous les appelions «droits».

Nous faisons parce que nous avons dans
un sens du droit qui a toujours été
Avec notre idéal de "tendre la main ...",
La vie humaine est tout au sujet.

Certains "tendre la main ..." dont nous avons besoin pour vivre.
Son sens du bien est ce que nous donnons à
nos tentatives pour combler le vide, bien que faux,
donc avec eux il n'appartient pas.
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Canto II

HANG it all, Robert Browning,
there can be but the one "Sordello."
But Sordello, and my Sordello?
Lo Sordels si fo di Mantovana.
So-shu churned in the sea.
Seal sports in the spray-whited circles of cliff-wash,
Sleek head, daughter of Lir,
eyes of Picasso
Under black fur-hood, lithe daughter of Ocean;
And the wave runs in the beach-groove:
"Eleanor, ἑλέναυς and ἑλέπτολις!"
And poor old Homer blind, blind, as a bat,
Ear, ear for the sea-surge, murmur of old men's voices:
"Let her go back to the ships,
Back among Grecian faces, lest evil come on our own,
Evil and further evil, and a curse cursed on our children,
Moves, yes she moves like a goddess
And has the face of a god
and the voice of Schoeney's daughters,
And doom goes with her in walking,
Let her go back to the ships,
back among Grecian voices."
And by the beach-run, Tyro,
Twisted arms of the sea-god,
Lithe sinews of water, gripping her, cross-hold,
And the blue-gray glass of the wave tents them,
Glare azure of water, cold-welter, close cover.
Quiet sun-tawny sand-stretch,
The gulls broad out their wings,
nipping between the splay feathers;
Snipe come for their bath,
bend out their wing-joints,
Spread wet wings to the sun-film,
And by Scios,
to left of the Naxos passage,
Naviform rock overgrown,
algæ cling to its edge,
There is a wine-red glow in the shallows,
a tin flash in the sun-dazzle.

The ship landed in Scios,
men wanting spring-water,
And by the rock-pool a young boy loggy with vine-must,
"To Naxos? Yes, we'll take you to Naxos,
****' along lad." "Not that way!"
"Aye, that way is Naxos."
And I said: "It's a straight ship."
And an ex-convict out of Italy
knocked me into the fore-stays,
(He was wanted for manslaughter in Tuscany)
And the whole twenty against me,
Mad for a little slave money.
And they took her out of Scios
And off her course...
And the boy came to, again, with the racket,
And looked out over the bows,
and to eastward, and to the Naxos passage.
God-sleight then, god-sleight:
Ship stock fast in sea-swirl,
Ivy upon the oars, King Pentheus,
grapes with no seed but sea-foam,
Ivy in scupper-hole.
Aye, I, Acœtes, stood there,
and the god stood by me,
Water cutting under the keel,
Sea-break from stern forrards,
wake running off from the bow,
And where was gunwale, there now was vine-trunk,
And tenthril where cordage had been,
grape-leaves on the rowlocks,
Heavy vine on the oarshafts,
And, out of nothing, a breathing,
hot breath on my ankles,
Beasts like shadows in glass,
a furred tail upon nothingness.
Lynx-purr, and heathery smell of beasts,
where tar smell had been,
Sniff and pad-foot of beasts,
eye-glitter out of black air.
The sky overshot, dry, with no tempest,
Sniff and pad-foot of beasts,
fur brushing my knee-skin,
Rustle of airy sheaths,
dry forms in the æther.
And the ship like a keel in ship-yard,
slung like an ox in smith's sling,
Ribs stuck fast in the ways,
grape-cluster over pin-rack,
void air taking pelt.
Lifeless air become sinewed,
feline leisure of panthers,
Leopards sniffing the grape shoots by scupper-hole,
Crouched panthers by fore-hatch,
And the sea blue-deep about us,
green-ruddy in shadows,
And Lyæus: "From now, Acœtes, my altars,
Fearing no bondage,
fearing no cat of the wood,
Safe with my lynxes,
feeding grapes to my leopards,
Olibanum is my incense,
the vines grow in my homage."

The back-swell now smooth in the rudder-chains,
Black snout of a porpoise
where Lycabs had been,
Fish-scales on the oarsmen.
And I worship.
I have seen what I have seen.
When they brought the boy I said:
"He has a god in him,
though I do not know which god."
And they kicked me into the fore-stays.
I have seen what I have seen:
Medon's face like the face of a dory,
Arms shrunk into fins. And you, Pentheus,
Had as well listen to Tiresias, and to Cadmus,
or your luck will go out of you.
Fish-scales over groin muscles,
lynx-purr amid sea...
And of a later year,
pale in the wine-red algæ,
If you will lean over the rock,
the coral face under wave-tinge,
Rose-paleness under water-shift,
Ileuthyeria, fair Dafne of sea-bords,
The swimmer's arms turned to branches,
Who will say in what year,
fleeing what band of tritons,
The smooth brows, seen, and half seen,
now ivory stillness.

And So-shu churned in the sea, So-shu also,
using the long moon for a churn-stick...
Lithe turning of water,
sinews of Poseidon,
Black azure and hyaline,
glass wave over Tyro,
Close cover, unstillness,
bright welter of wave-cords,
Then quiet water,
quiet in the buff sands,
Sea-fowl stretching wing-joints,
splashing in rock-hollows and sand-hollows
In the wave-runs by the half-dune;
Glass-glint of wave in the tide-rips against sunlight,
pallor of Hesperus,
Grey peak of the wave,
wave, colour of grape's pulp,

Olive grey in the near,
far, smoke grey of the rock-slide,
Salmon-pink wings of the fish-hawk
cast grey shadows in water,
The tower like a one-eyed great goose
cranes up out of the olive-grove,

And we have heard the fauns chiding Proteus
in the smell of hay under the olive-trees,
And the frogs singing against the fauns
in the half-light.
And...
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LXI.
Yong Tching
his fourth son, to honour his forebears
and spirits of fields
or earth
heaven
utility public
sought good of the people, active, absolute, loved
No death sentence save a man were thrice tried
and he putt out Xtianity
chinese found it so immoral
his mandarins found this sect so immoral
"The head of a sect", runs the law, "who deceives folk
by pretenting religion, ought damn well to be strangled."
No new temples for any hochang, taoists or similars
sic in lege
False laws are that stir up revolt by pretense of virtue.
p. 334

YONG TCHING
son quatrième fils, qui honorait ses ancêtres
et les esprits des champs
de la terre
et du ciel
service public
voulait le bien du peuple, actif, résolu, aimé
Aucune condamnation à mort avant un triple jugement
et il bannit le christianisme
que les Chinois trouvaient immoral
ses mandarins trouvaient cette secte immorale
"Le chef d'une secte", dit le décret, "qui trompe les gens
en prétendant à la religion mérite d'être étranglé"
Pas de nouveaux temples pour les hochangs, taoïstes ou autres
sic in lege
Les mauvaises lois sont celles qui poussent à la révolte en simulant la vertu.
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Canto XXXVI

A Lady asks me
I speak in season
She seeks reason for an affect, wild often
That is so proud he hath Love for a name
Who denys it can hear the truth now
Wherefore I speak to the present knowers
Having no hope that low-hearted
Can bring sight to such reason
Be there not natural demonstration
I have no will to try proof-bringing
Or say where it hath birth
What is its virtu and power
Its being and every moving
Or delight whereby ‘tis called "to love"
Or if man can show it to sight.

Where memory liveth,
it takes its state
Formed like a diafan from light on shade
Which shadow cometh of Mars and remaineth
Created, having a name sensate,
Custom of the soul,
will from the heart;
Cometh from a seen form which being understood
Taketh locus and remaining in the intellect possible
Wherein hath he neither weight nor still-standing,
Descendeth not by quality but shineth out
Himself his own effect unendingly
Not in delight but in the being aware
Nor can he leave his true likeness otherwhere.

He is not vertu but cometh of that perfection
Which is so postulate not by the reason
But ‘tis felt, I say.
Beyond salvation, holdeth his judging force
Deeming intention to be reason's peer and mate,
Poor in discernment, being thus weakness' friend
Often his power cometh on death in the end,
Be it withstayed
and so swinging counterweight.
Not that it were natural opposite, but only
Wry'd a bit from the perfect,
Let no man say love cometh from chance
Or hath not established lordship
Holding his power even though
Memory hath him no more.

Cometh he to be
when the will
From overplus
Twisteth out of natural measure,
Never adorned with rest Moveth he changing colour
Either to laugh or weep
Contorting the face with fear
resteth but a little
Yet shall ye see of him That he is most often
With folk who deserve him
And his strange quality sets sighs to move
Willing man look into that forméd trace in his mind
And with such uneasiness as rouseth the flame.
Unskilled can not form his image,
He himself moveth not, drawing all to his stillness,
Neither turneth about to seek his delight
Nor yet to see out proving
Be it so great or so small.

He draweth likeness and hue from like nature
So making pleasure more certain in seeming
Nor can stand hid in such nearness,
Beautys be darts tho' not savage
Skilled from such fear a man follows
Deserving spirit, that pierceth.
Nor is he known from his face
But taken in the white light that is allness
Toucheth his aim
Who heareth, seeth not form
But is led by its emanation
Being divided, set out from colour,
Disjunct in mid darkness
Grazeth the light, one moving by other,
Being divided, divided from all falsity
Worthy of trust
From him alone mercy proceedeth.

Go, song, surely thou mayest
Whither it please thee
For so art thou ornate that thy reasons
Shall be praised from thy understanders,
With others hast thou no will to make company.

"Called thrones, balascio or topaze"
Eriugina was not understood in his time
"which explains, perhaps, the delay in condemning him"
And they went looking for Manicheans
And found, so far as I can make out, no Manicheans
So they dug for, and damned Scotus Eriugina
"Authority comes from right reason,
never the other way on"
Hence the delay in condemning him
Aquinas head down in a vacuum,
Aristotle which way in a vacuum?
Sacrum, sacrum, inluminatio coitu.
Lo Sordels si fo di Mantovana
of a castle named Goito.
"Five castles!
"Five castles!"
(king giv' him five castles)
"And what the hell do I know about dye-works?!"
His Holiness has written a letter:
"CHARLES the Mangy of Anjou….
..way you treat your men is a scandal…."
Dilectis miles familiaris…castra Montis Odorisii
Montis Sancti Silvestri pallete et pile…
In partibus Thetis….vineland
land tilled
the land incult
pratis nemoribus pascuis
with legal jurisdiction
his heirs of both sexes,
…sold the damn lot six weeks later,
Sordellus de Godio.
Quan ben m'albir e mon ric pensamen.
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Canto I: And Then Went Down to the Ship

And then went down to the ship,
Set keel to breakers, forth on the godly sea, and
We set up mast and sail on that swart ship,
Bore sheep aboard her, and our bodies also
Heavy with weeping, and winds from sternward
Bore us onward with bellying canvas,
Circe's this craft, the trim-coifed goddess.
Then sat we amidships, wind jamming the tiller,
Thus with stretched sail, we went over sea till day's end.
Sun to his slumber, shadows o'er all the ocean,
Came we then to the bounds of deepest water,
To the Kimmerian lands, and peopled cities
Covered with close-webbed mist, unpierced ever
With glitter of sun-rays
Nor with stars stretched, nor looking back from heaven
Swartest night stretched over wretched men there.
The ocean flowing backward, came we then to the place
Aforesaid by Circe.
Here did they rites, Perimedes and Eurylochus,
And drawing sword from my hip
I dug the ell-square pitkin;
Poured we libations unto each the dead,
First mead and then sweet wine, water mixed with white flour
Then prayed I many a prayer to the sickly death's-heads;
As set in Ithaca, sterile bulls of the best
For sacrifice, heaping the pyre with goods,
A sheep to Tiresias only, black and a bell-sheep.
Dark blood flowed in the fosse,
Souls out of Erebus, cadaverous dead, of brides
Of youths and of the old who had borne much;
Souls stained with recent tears, girls tender,
Men many, mauled with bronze lance heads,
Battle spoil, bearing yet dreory arms,
These many crowded about me; with shouting,
Pallor upon me, cried to my men for more beasts;
Slaughtered the herds, sheep slain of bronze;
Poured ointment, cried to the gods,
To Pluto the strong, and praised Proserpine;
Unsheathed the narrow sword,
I sat to keep off the impetuous impotent dead,
Till I should hear Tiresias.
But first Elpenor came, our friend Elpenor,
Unburied, cast on the wide earth,
Limbs that we left in the house of Circe,
Unwept, unwrapped in the sepulchre, since toils urged other.
Pitiful spirit. And I cried in hurried speech:
"Elpenor, how art thou come to this dark coast?
"Cam'st thou afoot, outstripping seamen?"

And he in heavy speech:
"Ill fate and abundant wine. I slept in Crice's ingle.
"Going down the long ladder unguarded,
"I fell against the buttress,
"Shattered the nape-nerve, the soul sought Avernus.
"But thou, O King, I bid remember me, unwept, unburied,
"Heap up mine arms, be tomb by sea-bord, and inscribed:
"A man of no fortune, and with a name to come.
"And set my oar up, that I swung mid fellows."

And Anticlea came, whom I beat off, and then Tiresias Theban,
Holding his golden wand, knew me, and spoke first:
"A second time? why? man of ill star,
"Facing the sunless dead and this joyless region?
"Stand from the fosse, leave me my bloody bever
"For soothsay."
And I stepped back,
And he strong with the blood, said then: "Odysseus
"Shalt return through spiteful Neptune, over dark seas,
"Lose all companions." Then Anticlea came.
Lie quiet Divus. I mean, that is Andreas Divus,
In officina Wecheli, 1538, out of Homer.
And he sailed, by Sirens and thence outward and away
And unto Circe.
Venerandam,
In the Cretan's phrase, with the golden crown, Aphrodite,
Cypri munimenta sortita est, mirthful, oricalchi, with golden
Girdle and breast bands, thou with dark eyelids
Bearing the golden bough of Argicida. So that:
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Vidéo de Ezra Pound
Ezra POUND — Un périple américain (DOCUMENTAIRE, 1985) Un documentaire réalisé par Lawrence Pitkethly en 1985. Traduction : Adrien Nicodème (narrateur et intervenants) ; Jacques Darras, Ghislain Sartoris, Michèle Pinson, Alain Suied, Yves di Manno et Denis Roche (poèmes). Avec la présence de : Olga Rudge, James Laughlin, Alfred Kazin, Mary de Rachewiltz, Basil Bunting, Hugh Kenner, Giuseppe Bacigalupo, John Drummond, Rolando Monti et John Gruesen.
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