Didier Alexandre (Éditeur scientifique)Véronique Bui (Éditeur scientifique)Andrea Del Lungo (Éditeur scientifique)
Garnier (09/03/2009)
3.8/5   5 notes
Paillards, obscènes et bouffons, les Contes drolatiques s'inscrivent dans la grande veine des contes pour rire. Balzac rend hommage aux conteurs du XVIème siècle, parmi lesquels trône son maître et modèle : Rabelais. Balzac s'amuse dans les Contes drolatiques. Il peuple ses récits de personnages réels et fictifs : papes, rois de France et cardinaux se retrouvent côte à côte avec des femmes gaiement infidèles, des avocats cocus et des amants enfermés dans des bahuts.... >Voir plus
Que lire après La comédie humaine - Garnier/Le Monde, tome 25Voir plus
Le seigneur de Valesnes, lieu plaisant dont le chasteau n’est point loing du bourg de Thilhouze, avoyt prins une chétifve femme, laquelle, par raison de goust ou de desgoust, plaisir ou desplaisir, maladie ou santé, laissoyt ieusner son bon mary des doulceurs et sucreries stipulées en tous contracts de mariaige. Pour estre iuste, il faut dire que ce dessus dict seigneur estoyt ung masle bien ord et sale, tousiours chassant les bestes faulves, et pas plus amusant que n’est la fumée dans les salles. Puis, par appoinct de compte, le susdict chasseur avoyt bien une soixantaine d’années desquelles il ne sonnoyt mot, pas plus que la veufve d’ung pendu ne parle de chordes. Mais la Nature, qui les tortus, bancals, aveugles et laids, gecte à pannerées icy-bas, sans en avoir plus d’estime que des beaulx, veu que, comme les ouvriers en tapisseries, elle ne sçayt ce qu’elle faict, donne mesme appetit à tous, et à tous mesme goust au potaige. Aussy, par adventure, chaque beste treuve une escuyerie ; de là le proverbe : « Il n’y ha si vilain pot qui ne rencontre son couvercle. » Ores doncques, le seigneur de Valesnes cherchoyt partout de iolys pots à couvrir, et souvent, oultre la faulve, courroyt la petite beste ; mais les terres estoyent bien desguarnies de ce gibier à haulte robbe, et ung pucelaige coustoyt bien chier à descotter. Cependant, force de furreter, force de s’enquérir, il advint que le sieur de Valesnes feut adverty que, dans Thilhouze, estoyt la veufve d’un tisserand, laquelle avoyt ung vray threzor en la personne d’une petite garse de seize ans, dont iamais elle n’avoyt quitté les iuppes et qu’elle menoyt elle-mesme faire de l’eaue, par haulte prévoyance maternelle ; puis la couchioyt dedans son propre lict ; la veigloyt, la faisoyt lever le matin, la laissoyt à tels travaulx, que, à elles deux, elles gaignoyent bien huict sols par chascun iour ; et, aux festes, la tenoyt en laisse à l’ecclise ; luy donnant à grant poine le loizir de broutter ung mot de ioyeulseté avecques les ieunes gars : encores ne falloyt-il point trop iouer des mains avecques la pucelle.
Il y avoyt alors ung bon vieulx chanoine de Nostre-Dame de Paris, lequel demeuroyt en un bon logiz à luy, prouche Sainct-Pierre aux Bœufs, dans le Parvis. Cettuy chanoine estoyt venu simple prebstre à Paris, nud comme dague sauf la guaisne. Mais, veu qu’il se trouvoyt estre ung bel homme, bien guarny de tout et complexionné si plantureusement, que, par adventure, il pouvoyt faire l’ouvraige de plusieurs sans trop s’esbrescher, il s’adonna trez fort à la confession des dames : baillant aux mélancholicques une doulce absolution ; aux maladifves, une drachme de son baume ; à toutes une petite friandise. Il feut si bien cogneu pour sa discrétion, sa bienfaisance et aultres qualitez ecclésiasticques, qu’il eut des practiques à la court. Lors, pour ne point resveigler la ialousie de l’officialité, celle des marys et aultres, brief, pour enduire de saincteté ces bonnes et prouffictables menées, la mareschalle Desquerdes luy bailla ung os de sainct Victor, en vertu duquel os tous les miracles du chanoine se parfaisoyent. Et aux curieux il estoit respondu : — Il a ung os qui guarrit de tozt. Et à ce personne ne trouvoyt rien à redire, pour ce qu’il n’estoyt point séant de soubçonner les relicques. A l’umbre de sa soutane, le bon prebstre eut la meilleure des renommées, celle d’ung homme vaillant soubz les armes. Aussi vescut-il comme ung roy ; battant monnoye avecques son goupillon, et transmuant l'eaue benoiste en bon vin. De plus, il estoyt couchié parmy tous les et cætera des notaires ez testamens, ou dans les caudiciles, que aulcuns ont escript CODICILE faulsairement, veu que le mot est issu de cauda, comme si disiez la queue des legs.