Cartea Romaneasca (01/01/1988)
Semne de carte (1988) propune o lectură „alegorică” proprie, participativă, dar de mare erudiţie şi rigoare filologică, a unor nume din literatura spaniolă de care cărturarul nu se poate, practic, despărţi: Cervantes, Baltasar Gracian, Luis Martin-Santos şi Damaso Alonso. O precizare liminară se înscrie pe coordonatele, deja familiare, ale „adunării”, esenţializării, reducerii multiplului neo... >Voir plus
Que lire après Semne de carteVoir plus
Licencié ès lettres françaises de la Faculté de Bucarest, avec un mémoire sur l'art du sonnet chez Pierre de Ronsard et Joachim du Bellay, Sorin Mărculescu est avant tout le traducteur en roumain de Luis Martín-Santos, Pedro Calderon de la Barca, Miguel de Cervantes, Baltasar Gracian, Benjamin Fondane, T.S. Eliot. Comme il le revendique dans la préface de ce livre, son esprit critique est celui d'un lecteur privilégié qui a eu la chance de transposer en roumain des textes de son choix, essentiellement du domaine espagnol (principalement l'Âge d'or). Ces « marques pages » (semne de carte) sont autant de lectures « allégoriques » et privilégiées, avec l'oeil critique du passeur d'une langue à l'autre.

("[…] având norocul de a fi putut transpune în romanește numai cărți pe care i-ar fi plăcut sa le fi și scris el însuși, traducătorul a fost mânat și de curiozitatea de a vedea dacă măcar o parte din rezultatele muncii sale nu se pot aduna într-o figură unitară, așa cum se întâmplă în cazul operelor originale".)

Contestat și elogiat cu egală vehemență încă din timpul vieții și pînă în zilele noastre, el [Baltasar Gracian] este autorul dificil al celei mai dificile opere în proză din literatura spaniolă, după cum o spun chiar conaționalii săi.