Ce livre peut devenir vite troublant. Son auteur connu notamment pour son humour, nous livre ici le récit d'une enfance en Afrique du Sud. Que vous lisiez le bouquin pour mieux connaître la transition de l'Afrique du Sud ou pour "apprendre la vie" (oui, tout simplement), il est certain qu'il va produire un changement ici ou là.
Un cadre de vie impressionnant, avec un sens de l'équilibre étonnant.
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Un nouveau regard sur la paraplégie
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So many black people had internalized the logic of apartheid and made it their own. Why teach a black child white things? Neighbors and relatives used to pester my mom. “Why do all this? Why show him the world when he’s never going to leave the ghetto?”
“Because,” she would say, “even if he never leaves the ghetto, he will know that the ghetto is not the world. If that is all I accomplish, I’ve done enough.”
My whole family is religious, but where my mother was Team Jesus all the way, my grandmother balanced her Christian faith with the traditional Xhosa beliefs she'd grown up with, communicating with the spirits of our ancestors. For a long time I didn't understand why so many black people had abandoned their indigenous faith for Christianity. But the more we went to church and the longer I sat in those pews the more I learned about how Christianity works: If you're Native American and you pray to the wolves, you're a savage. If you're African and you pray to your ancestors, you're a primitive. But when white people pray to a guy who turns water into wine, well, that's just com mon sense.
P. 6
There is also this to consider: The name Hitler does not offend a black South African because Hitler is not the worst thing a black South African can imagine. Every country thinks their history is the most important, and that's especially true in the West. But if black South Africans could go back in time and kill one person, Cecil Rhodes would come up before Hitler. If people in the Congo could go back in time and kill one person, Belgium's King Leopold would come way before Hitler. If Native Americans could go back in time and kill one person, it would probably be Christopher Columbus or Andrew Jackson.
P. 195
We tell people to follow their dreams, but you can only dream of what you can imagine, and, depending on where you come from, your imagination can be quite limited.
The way my mother always explained it, the traditional man wants a woman to be subservient, but he never falls in love with subservient women. He’s attracted to independent women. “He’s like an exotic bird collector,” she said. “He only wants a woman who is free because his dream is to put her in a cage.”
En pleine course à l'élection présidentielle, les personnalités politiques républicaines comme démocrates devraient se presser sur les plateaux des late night shows. Ces émissions de soirée américaines reçoivent en général des invités en promo ou en campagne, pour y être brossés dans le sens du poil par un animateur blagueur et connivent. Mais depuis que Trump, ancien hôte régulier de ces shows, est à la Maison Blanche, ces divertissements se sont largement politisés, transformant certains de ces présentateurs, autrefois inoffensifs, en efficaces éditorialistes anti-Trump. Comment et pourquoi s'est opéré ce changement radical dans ces institutions de la télévision américaine ? Entre engagements personnels et ouverture à la diversité, explications en compagnie de Bill Carter, journaliste et grand spécialiste de Jimmy Fallon, Jimmy Kimmel, Trevor Noah et autres Stephen Colbert.
Réalisation :
Jérémie Maire
François-Xavier Richard
Basile Lemaire
LIENS UTILES :
Les “late shows”, machines à rendre cool les candidats américains
https://www.telerama.fr/television/les-late-shows-machines-a-rendre-cool-les-candidats-americains,138886.php
Entretien avec John Oliver, comique d'utilité publique
https://www.telerama.fr/television/last-week-tonight-with-john-oliver-la-saison-7-du-show-comique-dutilite-publique-est-sur-ocs-city,n6603391.php
Comment Jimmy Kimmel a contribué à faire plier les Républicains sur l'Obamacare
https://www.telerama.fr/television/comment-jimmy-kimmel-a-contribue-a-faire-plier-les-republicains-sur-lobamacare,n5231985.php
Colbert, Kimmel et la politisation des late night shows
https://www.nytimes.com/2017/09/24/business/colbert-kimmel-and-the-politics-of-late-night.html
Les risques de la politique aux late night shows
https://www.vulture.com/2019/03/why-jay-leno-is-right-about-late-night.html
Comment Trump a changé la satire politique chez les libéraux et les conservateurs
https://theconversation.com/how-trumps-america-changed-political-satire-for-both-liberals-and-conservatives-145145
“The Late Night Shift” et “The War for Late Night”, écrits par Bill Carter
https://www.amazon.com/Late-Shift-Letterman-Network-Battle/dp/0786880899
https://www.penguinrandomhouse.com/books/307050/the-war-for-late-night-by-bill-carter/
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