Taschen (25/04/2016)
3.83/5   3 notes
D'abord employé pour les počmes de Stéphane Mallarmé et Paul Verlaine en 1886, le terme « symboliste » a vite été utilisé pour les arts visuels, oů la description réaliste de la nature cčde alors la place ŕ des scčnes oniriques imaginaires au contenu psychologique, sexuel et mystique.

Le symbolisme, phénomčne d'ampleur internationale, s'est révélé particuličrement important en France oů des peintres comme Gustave Moreau et Odilon Redon ont tourné le d... >Voir plus
Que lire aprčs SymbolismeVoir plus
A Taschen ismert igényes művészeti könyveiről. Egyik "házi szerzője" Norbert Wolf könyve akár jó is lehetett volna - de nem lett jó. Ez a könyv lelkesedéssel tölthet el egy laikust, de olyan embert, aki mint művész és egyben művészettörténész 40 éve foglalkozik a szimbolizmussal aligha.
A nyugati művészettörténet írásnak megvan az a gyengéje, hogy kényszeresen elutasítja a tőle valamivel keletebbre fekvő európai régiók eredményeit. Lássunk egy régi példát! Lara Vinca Masini : Art Nouveau (Thames and Hudson, London, 1984) óriási munkája is ezt a nyugatcentrikus szemléletet tükrözi, de legalább némi figyelemmel van Közép-Európára és Oroszországra is vet némi tekintetet. (Sajnos ismereteinek hiányosságait mutatják több helyen a rosszul megválasztott alkotók és művek.) de a vasfüggöny ellenére szeretné ha munkája nem lenne teljesen hiányos.
Norbert Wolf eredetileg 2009-ben publikált munkája Masini munkájához képest még siralmasabban egyoldalú. Hangsúlyai is rosszak még a nyugati anyag tekintetében is: többek között az egyik legnagyobb és legeredetibb szimbolista a norvég Edvard Munch nem szerepel "nagy reprodukcióval" csak két kicsi képpel. Nehezen megbocsátható a dán Willumsen, az olasz Giulio Aristide Sartorio, de a finn Gallen Kallela is csak kis képpel szerepel. Ezek után Wolf "felmondja a kötelező leckét". Szerencsésen emeli ki a sokszor elhanyagolt Marées művészetét és a végre megfelelően értékelt Stuck művészi világát. Azonban Európa közepéről újra csak az osztrák, cseh és lengyel művészek kerülhetnek a könyvbe. (Még szerencse, hogy Malczewski nem maradt ki!) Mint magyarnak kifejezetten rosszul esett, hogy említés sincs a sokszínű magyar szimbolizmusról, amelyet megtalálhatunk a Nabis csoport egyik kiemelkedő alkotója, Rippl Rónai József művészetében, de a Gödöllői Művésztelep alkotói (Nagy Sándor, Kriesch Aladár stb.) de akár Mednyánszky László, Kacziány Aladár és mások munkásságában is.
A legnagyobb - és félek nem véletlen - hibát Wolf az orosz művészet teljes semmibevételével követte el. Ez engem (akinek Édesapja 1956-ban harcolt a szovjet megszállók ellen) minden oroszokkal szembeni ellenérzésem dacára arra késztetett, hogy a Taschen könyvét nem tettem a többi művészeti könyvem közé, hanem egy ruhásszekrénybe. (A könyvesszekrényen számos nagyszerű Taschen kiadvány van, a babileo.com-on megjelenők közül is, tehát nem a kiadóval, hanem a szerzővel van problémám.) Felháborítónak tartom, hogy az orosz művészetet mindössze Kandinsky egy korai litográfiája képviseli, holott a Bauhaus művésze életében a szimbolizmus csak egy korai epizód volt. Wolfnak valószínűleg nyugati orientációja miatt volt fontos. A valódi, nagy szimbolistáknak nyoma sincs ebben a könyvben. Sehol a Mir Isskustva művészei, sehol Serov, Borisov-Musatov. de legfőképpen Vrubel, aki a nemzetközi szimbolizmus egyik legnagyobb alkotója. Festészetének eredetisége csak a legnagyobb nyugati mesterekhez fogható.
Ez a szégyen nem történik meg, ha Wolf nem másodrangú és a témának nem adkevát alkotókkal (Thomas Cole, Picasso, Leighton, Sascha Sneider, Néstor, Abraham Josephson Frampton stb.) tölti ki azokat a helyeket, ami komolyabb művészeknek járt volna. Nestor talán kivétel, ő valóban kiváló és nem eléggé ismert. Azonban ha mindenképpen a kibontakozóban lévő USA művészetet is be akarta mutatni Wolf, nem ártott volna Albert Pinkham Ryder bemutatása, ő ugyanis legalább olyan fontos, mint Elihu Vedder.
Őszintén sajnálatos, hogy ezeket le kellett írnom, de évek óta bánatot érzek, ha ez a könyv a kezembe kerül.
Torjay Valter festőművész, művészettörténész
Excellent Livre Basic Art de Taschen sur le symbolisme. C'est un des meilleurs que j'ai lu ces derniers temps. Norbert Wolf nous livre un ouvrage complet, bien écrit et dense. Comme les livres de cette collection s'intéressant ŕ des mouvements, la premičre partie s'intéresse au symbolisme lui męme, sa signification, son historique, ses ramifications et la suite propose une sélection d'oeuvre permettant ŕ Norbert Wolf, sur la page de gauche, de présenter l'auteur de la peinture qu'on peut elle admirer dans une belle reproduction sur la page de droite. L'ensemble est riche en découvertes et donne envie d'en apprendre plus sur certains de ces artistes. Bref un livre trčs intéressant et réussi!

un examen de la thématique symboliste amčne ŕ différencier les sujets traditionnels, soumis ŕ la réinterprétation caractéristique, de ceux ŕ considérer comme de nouveaux motifs ou du moins comme des inventions singuličres. parmi les premiers se rangent les contes et les légendes classiques, redéfinis en référence intuitives d'expériences individuelles et existentielles telle que la solitude, la nostalgie, l'amour, etc?; en font encore partie les paysages et les portraits.
la peinture de paysage s'adapte également aux principes symbolistes. Dans le sillon du romantisme, les artistes préfčrent les régions mélancoliques inhabitées, les vastes panoramas, les étendues et lignes infinies, épurés de tout ce qui set superflu, des plantes sauvages pittoresque et surtout de toute vocation économique. c'est paysage n'exclut pas totalement l'homme dans la mesure oů les motifs sont transformés en énigmes sensuelles sur lesquelles sont projetés les états d'Ames, les songeries plus encore les ręves nocturnes.
- Von Stuck contribue énormément ŕ l'évolution de l'Art nouveau, ce qui lui vaudra par la suite d'ętre le plus souvent classé dans ce courant artistique, en raison surtout de la dominante décorative qu'il confčre ŕ ses nombreux portraits de femmes. mais ses tableaux cultes chargés jusque loin dans le 20čme sičcle, de mythes, de sexualité camouflée derričre l'imaginaire et d'allégories intemporelles permettent tout autant de le classer, comme on peut le lire dans les publications les plus récentes, parmi les symbolistes.
les tableau de Böcklin foisonnent de créatures démoniaques - des génies malfaisant du feu et de l'au- souvent aussi d'ętres androgynes mi-betes mi-hommes au milieu d'une nature sauvage que l'on peut ressentir ŕ chaque fois comme archaique et intemporelle.

Edward Coley Burne Jones ŕ leur style dicté par l'ambition d'accéder ŕ des lignes épurées. Aux couleurs luisantes des pierres précieuses, comme les aime son maitre Rossetti, il préfčrera palette de valeurs douces de l'école de la renaissance.
lorsque le triomphe de l'art abstrait sera interrompu dans les années 1920 par le nouveau réalisme et surtout le surréalisme, il redeviendra alors plus que jamais possible de renouer avec le symbolisme, qu'il s'agisse d'śuvre d Giorgio de Chirico, l'impressionnant fondateur de Mouvement Pittura Mertafisia, de Böcklin, et de Nietzsche, qu'il s'agisse de certains tableaux de Max Ersnt ou de Salvador Dali, qu'il s'agisse encore des surréalistes belges René Magritte et de Paul Delvaux